export eu_5Загалом 2022 року поставки вітчизняної сільгосппродукції до Європейського Союзу становили 13,1 млрд дол. США, збільшившись проти показника попереднього року у 7,9 млрд дол. США на 66 %, поінформував заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», академік НААН Микола Пугачов.

За його словами, товарна структура вітчизняних поставок до Європейського Союзу значною мірою повторює загальну. У ній 88 % припадає на експорт олії та жирів, зернових та олійних культур, залишків переробної промисловості, а також м’ясопродуктів. Минулого року всі названі товарні групи продемонстрували зростання у вартісному виразі, здійснивши вирішальний вплив на нарощування нашого загального аграрного експорту до цього регіонального угрупування.

Вже кілька років поспіль, зауважив науковець, Європейський Союз виступає головним ринком для збуту цілої низки різних агропродовольчих продуктів з України. У 2022 році це були:

  • риба і рибопродукти – 22 млн дол. США (52 % вартості закордонних продажів цього виду агропродукції);
  • вершкове масло і молочні пасти (44 млн дол. США, 54 %),
  • яєчні продукти (20 млн дол. США, 87 %),
  • мед (120 млн дол. США, 88 %),
  • живі рослини, саджанці, продукти квітництва (3 млн дол. США, 60 %),
  • плоди, ягоди, горіхи (262 млн дол. США, 84 %),
  • готові м’ясні продукти (14 млн дол. США, 64 %),
  • вироби з тіста (29 млн дол. США, 73 %),
  • хлібобулочні солодощі (77 млн дол. США, 51 %),
  • консервовані томати (10 млн дол. США,  63 %),
  • варення, желе, мармелади (5 млн дол. США, 71 %),
  • соки (88 млн дол. США, 50 %),
  • дріжджі (19 млн дол. США, 83 %),
  • безалкогольні напої (34 млн дол. США, 58 %),
  • етиловий спирт концентрацією не менш як 80 % об. (51 млн дол. США, 98 %).

Європейський Союз з 4 червня 2022 року терміном на рік зняв всі мита і квоти на продукцію з України, суттєво спростивши для наших експортерів доступ на свій ринок, нагадав експерт. Очікується, що такі умови будуть продовжені та діятимуть протягом 2023-2024 років.

Україна, незважаючи на повномасштабну війну на своїй території, у 2022 році зуміла використати додаткові можливості для нарощування експорту продовольства до Євросоюзу, який в підсумку став нашим основним торговим партнером. У 2023 році повномасштабне вторгнення рф на територію України та його наслідки залишатимуться основним чинником впливу на вітчизняний агропродовольчий сектор. Отже, ключові показники зовнішніх продажів залежатимуть від успіхів Збройних Сил України з визволення окупованих територій та можливостей галузевих підприємств повноцінно забезпечувати виробничо-збутову діяльність, підсумував Микола Пугачов.