2017-07-10 osg_rezhymy_opodatkuvannyaНеврегульованість податкового механізму та відсутність фінансових стимулів стримує реєстрацію фізичних осіб – підприємців (ФОП) на базі високотоварних особистих селянських господарств (ОСГ), вважає завідувач відділу фінансово-кредитної та податкової політики Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», к.е.н. Леонід Тулуш, який виступив одним із розробників законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств» (№6490 від 24.05.2017).

За його словами, наразі для ФОП, якими можуть зареєструватись члени високотоварних ОСГ, не передбачена можливість спрощеного оподаткування на базі вартісних характеристик використовуваної земельної ділянки, як це передбачено для сільгосппідприємств.

Потенційні ФОП, якими зареєструються члени високотоварних ОСГ, нині можуть обрати спрощений режим оподаткування доходів лише на умовах сплати єдиного податку для другої та третьої групи.

Однак, у разі обрання другої групи єдиного податку, у ФОП, зареєстрованих на базі високотоварних ОСГ, з’являються можливості для оптимізації податкового навантаження. Це обумовить значну нерівномірність податкового навантаження та призведе до суттєвих втрат доходної бази місцевих бюджетів сільських територій, зазначив експерт.

Вибір третьої групи єдиного податку є неприйнятним з точки зору самих ФОП, створених членами ОСГ. Оскільки в такому випадку розмір податкових зобов’язань визначається як частка від доходів, то питання обліку доходів набувають виключного значення, що не підходить для ОСГ, пояснив Леонід Тулуш.

Слід також взяти до уваги, що при реєстрації ФОП необхідно сплачувати єдиний соціальний внесок (ЄСВ) за кожний місяць діяльності – даний обов’язковий платіж державі формує основне навантаження і є найбільш обтяжливим для підприємців.

З метою стимулювання реєстрації ФОП членами високотоварних ОСГ необхідно передбачити сплату ЄСВ у пільговому розмірі, а також забезпечити компенсацію Пенсійному фонду втрачених сум надходжень за рахунок ресурсів бюджетної підтримки розвитку сільського господарства.

Крім того, державній реєстрації ФОП на базі високотоварних ОСГ перешкоджає наявність недостатньо обґрунтованих податкових преференцій, передбачених пп. 165.1.24 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України, зауважив науковець. Відповідно до цього пункту ОСГ, що здійснюють реалізацію, зокрема, тваринницької продукції, фактично звільнені від оподаткування таких доходів. Де-юре частина доходів все ж повинна оподатковуватись, проте де-факто податкові норми виписані таким чином, що адмініструвати відповідний порядок практично неможливо.

Наявність «розмитої» норми в Податковому кодексі – щодо необмежених преференцій для ОСГ при оподаткуванні їх доходів від продажу власно виробленої сільгосппродукції – фактично позбавляє економічного сенсу реєстрації ФОП високотоварними ОСГ.

Законопроектом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств» пропонується запровадження більш об’єктивного порядку оподаткування доходів ФОП, зареєстрованих на базі високотоварних ОСГ. Він передбачає застосування уніфікованого порядку оподаткування доходів від сільгоспдіяльності на основі вартісних характеристик використовуваної земельної ділянки як для ОСГ, що отримали підприємницький статус, так і для сільгосппідприємств. При цьому рішення щодо державної реєстрації суб’єкта підприємництва на базі діяльності ОСГ є добровільним, підсумував Леонід Тулуш.